یزدفردا "عضو ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت :‌ به شهادت آمار روزانه 22 ميليون ليتر از مصرف بنزين كشور عليرغم افزوده شدن 2 ميليون خودرو كاسته شد اين مسئله تاثير بسزايي بر كاهش آلودگي هوا دارد

مدير سوخت و انرژي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از صرفه‌جوئي 15 ميليارد دلاري در يارانه بنزين با اجراي سهميه‌بندي و 1.5 ميليارد دلار كاهش خسارات ناشي از آلودگي هوا با اقدامات اين ستاد خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت به نقل از فارس ،‌ا‌مير رضا رجبي در تشريح دستاوردهاي اقدامات و برنامه‌هاي اين ستاد در جهت كاهش مصرف سوخت و آلايندگي هوا اظهار داشت: ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت راهكارهايي را براي مديريت سوخت در كشور تدوين و اجرا كرده كه بطور مستقيم يا غير مستقيم در كاهش آلودگي هوا موثر بوده‌اند.
وي افزود: سهميه‌بندي بنزين به عنوان يكي از شاخص‌ترين اقدامات محسوب مي‌شود كه در واقع يك راه حل دوران گذار بوده و يك استراتژي بلند مدت محسوب نمي‌شود.

* 15 ميليارد دلار يارانه بنزين در صورت عدم سهميه‌بندي

به گفته وي، با رشد مصرفي كه وجود داشت، اگر سهميه‌بندي بنزين اجرا نمي‌شد يارانه‌هاي بنزين به حدود 15 ميليارد دلار مي‌رسيد كه اين رقم 3 ميليارد بالاتر از بودجه عمراني كشور است.
رجبي يادآور شد: بر اين اساس ضروري بود كه يك تصميم جامع اتخاذ شود كه به جاي افزايش قيمت در آن سال كه حدود ليتري 800 تومان بود، راهكار سهميه‌بندي اتخاذ شد، اين مهم تاثير بسزايي بر مصرف سوخت گذاشت. به شهادت آمار روزانه 22 ميليون ليتر از مصرف بنزين كشور عليرغم افزوده شدن 2 ميليون خودرو كاسته شد اين مسئله تاثير بسزايي بر كاهش آلودگي هوا دارد.

وي افزود: از ديگر اقدامات انجام شده در اين زمينه دو گانه سوز كردن خودروها و استفاده از سوخت‌هاي جايگزين در خودروها، توسعه جايگاه‌هاي عرضه سوخت، خروج خودروهاي فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومي ريلي، غير ريلي و توسعه خدمات الكترونيك با هدف كاهش تقاضاي سفر، بهينه سازي توليد خودروها و بهينه سازي مصرف انرژي است.

به گفته رجبي، در شهر تهران متوسط مصرف بنزين قبل از سهميه بندي روزانه حدود 12 ميليون ليتر بود كه پس از اجراي طرح به حدود 10 ميليون ليتر كاهش يافت.
* ابطال 600 هزار كارت سوخت بلاتكليف

مدير سوخت و انرژي ستاد در ادامه يادآور شد: از سوي ديگر كارت سوخت خودروها قديمي كه مالك آنها مشخص نبود و يا اصلا معلوم نبود در چرخه حمل و نقل قرار دارند يا خير و فقط سهميه بنزين آنها مصرف مي‌شد، ابطال شد كه حدود 600 هزار كارت بود. اين دو اقدام در مجموع كاهش چشمگيري مصرف سوخت را به دنبال داشت.
وي با اشاره به دوگانه سوز كردن خودروها گفت: در اين خصوص نيز سه راهكار كوتاه مدت، ميان و بلند مدت درنظر گرفته شد كه راهكار كوتاه مدت در واقع تبديل كارگاهي سوخت خودروها، ميان مدت تبديل كارخانه‌اي خودروها و بلند مدت نيز توليد موتور پايه گازسوز در كشور است.
به گفته وي، اين سه راهكار نيز تاثير بسزايي در استفاده از سوخت CNG به عنوان سوخت پاك به جاي بنزين داشتند. در همين راستا ابلاغ شد كه در شهرهاي داراي جايگاه CNG از ابتداي ارديبهشت ماه سال آينده تاكسي‌‌هاي تنها با موتور پايه گازسوز توليد و شماره‌گذاري شوند. به راهور نيز ابلاغ شده در صورتي اقدام به شماره‌گذاري تاكسي‌ها نمايند كه داراي موتور پايه گاز باشد.

* مصرف سوخت CNG كشور 10 درصد مصرف بخش حمل و نقل سواري

رجبي يادآور شد: در حال حاضر آمار توليدات كارخانه‌اي به دو برابر توليدات كارگاهي رسيده است. هم اكنون بيش از يك ميليون و 200 هزار خودروي دوگانه سوز در كشور تردد مي‌كنند. تعداد كارگاه‌هاي تبديل سوخت خودرو نيز حدود 200 كارگاه است. با اقدامات انجام شده در زمينه CNG در حال حاضر مصرف اين سوخت در بخش حمل و نقل سواري به 10 درصد مصرف اين بخش رسيده كه آمار بسيار خوبي است. اگر اين مهم محقق نمي‌شد، اين 10 درصد نيز بنزين سوز مي‌شدند. در حال حاضر روزانه حدود 6 يا 7 ميليوم متر مكعب گاز كشور توسط خودروهاي گاز سوز مصرف مي‌شود.مدير سوخت و انرژي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در ادامه تصريح كرد: توسعه جايگاه‌هاي عرضه سوخت از اين منظر اهميت دارد كه آمايش مجدد جايگاه‌ها و بازنگري جانمايي آنها با هدف انتقال مراكز عرضه سوخت به مراكز مصرف صورت گرفت.
وي گفت‌: در اين راستا مراكز جمعيتي كه تجمع بيشتر خودرو در آنها صورت مي‌گرفت، مشخص و تعيين شد كه در مراكز پرجمعيت با هدف كاهش تردد خودروها براي سوخت‌گيري جايگاه عرضه سوخت احداث شود.
* خروج 475 هزار خودروي فرسوده از ناوگان حمل و نقل كشور
رجبي در خصوص سياست جايگزيني خودروهاي فرسوده نيز اظهار داشت: تاكنون بيش از 475 هزار دستگاه خودروي فرسوده شامل 30 هزار تاكسي از مجموع 2 ميليون خودروي فرسوده كشور از رده خارج شده است.
وي افزود:‌ از سوي ديگر وزارت صنايع نيز موظف شده كه طرح توليد وسائل نقليه تا پايان 1390 را با رويكرد استانداردسازي مصرف سوخت در آلايندگي و ايمني به ستاد ارائه نمايد كه در اين زمينه طرح را ارائه كرده‌اند و مشغول كار روي آن هستيم.


رجبي يادآور شد: وزارت نفت نيز مكلف شده كه برنامه حمايت از توليد سوخت با منشاء غير فسيلي را تدوين نمايد.

*منع تردد خودروهاي با عمر40سال از سال آينده

به گفته وي، نصب برچسب انرژي بر بدنه خودرو و درج رتبه‌ انرژي در سند خودرو نيز الزامي شده و از ابتداي دي ماه عملياتي شده است. تعيين تاريخ منع تردد براي وسائل نقليه فرسوده نيز در اين راستا صورت گرفته كه از ابتداي ارديبهشت ماه سال آينده تردد خودروهاي با عمر 40 سال در كشور ممنوع خواهد شد.
رجبي تصريح كرد: الزام وزارت نفت به عرضه سوخت در حداقل 20 درصد از جايگاه‌ها با استاندارد يورو 4 از ابتداي آبان ماه سال آينده و در 80 درصد جايگاه از ابتداي آبان ماه سال 1390 از ديگر اقدامات و مصوبات ستاد در راستاي كاهش آلودگي هوا محسوب مي‌شود.
* كاهش 1.5 ميليارد دلاري خسارات ناشي از آلودگي هوا


به گفته رجبي، با اين اقدامات و تصميمات اتخاذ شده در سال جاري تعداد روزهائي كه ميزان آلودگي هوا به مرز هشدار رسيده، در مقايسه با سال‌هاي قبل بسيار كاهش يافت. محاسبه ريالي صورت گرفته در خصوص تبديل كمي خسارات ناشي از آلودگي هوا نيز نشان مي‌دهد بيش از 1.5 ميليارد دلار در سال جاري با اجراي اين طرح‌‌ها كاهش خسارت داشتيم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا